
Voeding en voedingstekorten spelen een belangrijke rol bij agressie en geweld. In dit boek wordt aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken inzichtelijk en aannemelijk gemaakt dat niet alleen harder straffen of meer blauw op straat helpen om zinloos geweld tegen te gaan.
Laatste nieuws
24/09/10 - Onderzoek van de Michigan State University heeft aangetoond dat veel kinderen onterecht het etiket ADHD opgeplakt krijgen. In de Verenigde Staten gaat het wellicht om bijna 1 miljoen kinderen die verkeerd gediagnosticeerd zijn. Aangezien er geen fysieke tests voor bestaan, wordt de diagnose ADHD hoofdzakelijk gesteld op basis van subjectieve beoordelingen.
meer lezen
20/07/09 - In Nederland neemt het gebruik van medicijnen tegen ADHD nog steeds verontrustend toe. Dat laten cijfers zien van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK). De laatste vier jaar is het aantal recepten van de huisarts meer dan verdubbeld: van 360.000 in 2005 naar 764.000 in 2008. Deze stijging geldt ook voor het aantal gebruikers: van 51.000 in 2005 tot 94.000 in...
07/07/09 - Op het congres Food and Behaviour in de Britse badplaats Brighton stelde prof. Neil Ward in zijn presentatie dat er sterke bewijsvoering is dat sommige toxische metalen in lage concentraties bijdragen aan agressief en asociaal gedrag. Van de elementen arseen, cadmium, lood en kwik zijn geen gezondheidsbevorderende effecten bekend en werden de toxische effecten...
04/07/09 - Kinderen met ADHD hebben mogelijk baat bij suppletie met omega 3-vetzuren, zo blijkt uit een Canadese studie.
Het onderzoek betrof 26 kinderen bij wie ADHD was vastgesteld. Suppletie met omega 3-vetzuren gedurende 16 weken betekende voor 8 kinderen significante verbetering van de voor ADHD specifieke klinische symptomen. Er werd significante winst geboekt op het...
29/06/09 - Uit een Britse studie blijkt dat kinderen die op jonge leeftijd veel junkfood krijgen voorgeschoteld, vaker hyperactief gedrag ontwikkelen.
Voor het onderzoek werd gekeken naar het voedingspatroon van 4000 kinderen van 4,5 jaar oud. Met behulp van de informatie die de moeders gaven over de consumptie van 57 voedingsmiddelen en dranken werd een indicatie...